ljusplanering

Säkerställ en bra arbetsmiljö med rätt belysning

På POLAB förstår vi vikten av optimal belysning för varje miljö. Oavsett om det gäller kommersiella utrymmen, offentliga platser, eller bostadsområden, är rätt belysning avgörande för säkerhet, komfort och estetik. vi erbjuder professionella ljusberäkningar med Relux – en av de ledande mjukvarorna inom ljusplanering och simulering.

 

Belysningsklasser P1 - P4 för utomhusområden, Från gångvägar till parkeringsplatser

 

Belysningsklasserna P1, P2, P3 och P4 används för att klassificera belysning för vägar och offentliga platser baserat på deras användning, säkerhetskrav och den omgivande miljön. Valet av belysningsklass beror på flera faktorer, inklusive trafikdensitet, fotgängartrafik, historisk olycksdata, och den specifika funktionen eller aktiviteten i området som ska belysas. Här är en översikt över när varje belysningsklass kan väljas:

 

P1: Den högsta belysningsklassen används för områden med mycket hög trafikdensitet, komplexa trafiksituationer, eller där särskilt höga säkerhetskrav ställs. Detta kan inkludera stora korsningar, trafikknutpunkter med hög olycksrisk, eller viktiga genomfartsleder i stadscentrum.

 

P2: Används för områden med måttlig till hög trafikdensitet och där medelhöga säkerhetskrav ställs. Det kan röra sig om mindre korsningar, huvudgator genom tätorter, eller områden med hög fotgängartrafik.

 

P3: Denna klass är lämplig för områden med låg till måttlig trafikdensitet och där det finns ett grundläggande behov av säkerhet och orientering. Exempel på användningsområden är bostadsområden, parkeringsplatser och mindre genomfartsleder.

 

P4: Den lägsta belysningsklassen används för områden där kraven på säkerhet är minimala och huvudsyftet med belysningen är att erbjuda orientering. Detta kan inkludera parkvägar, cykelvägar i lågtrafikerade områden, eller områden där aktiviteten är mycket låg under kvällar och nätter.

 

Valet av belysningsklass görs efter en noggrann utvärdering av områdets karaktär, användningsmönster och säkerhetsbehov. Denna process innefattar ofta konsultation med lokala myndigheter, trafikplanerare och ibland allmänheten, för att säkerställa att belysningen uppfyller de specifika behoven för varje unikt område.

 

Traffikbelysning belsyningsklasser

 

M används främst för att klassificera belysningskraven på vägar, särskilt för motorvägar och större vägar där fordonstrafiken är den primära användaren. Dessa klasser fokuserar på att säkerställa tillräcklig belysning för att främja säkerhet och komfort för fordonstrafikanter, med särskilt fokus på att minimera olycksrisker, förbättra sikt och orientering, samt underlätta identifiering av faror och vägmarkeringar. Här är en kort översikt:

 

M1: Den högsta belysningsklassen inom M-kategorierna, avsedd för vägar med extremt hög trafikvolym och/eller komplexa trafikförhållanden, såsom stora motorvägskorsningar eller vägar med särskilt hög olycksrisk. M1 kräver den högsta luminansnivån för att maximera synligheten och säkerheten.

 

M2: Används för stora vägar med hög till medelhög trafikvolym. M2 fokuserar på att erbjuda god sikt och säkerhet för varierande trafikförhållanden, inklusive snabba motorvägar utan komplexa korsningar.

 

M3: Denna klass är avsedd för vägar med medelhög trafikdensitet, där det fortfarande finns ett betydande behov av säkerhet och komfort för förare. M3 belysning syftar till att underlätta god sikt och orientering, men med lägre luminansnivåer jämfört med M1 och M2.

 

M4: Anpassad för vägar med lägre trafikdensitet, inklusive vissa landsvägar eller vägar inom stadsgränser där fordonstrafiken är mindre intensiv. M4 kraven är designade för att tillgodose grundläggande säkerhets- och orienteringsbehov med ännu lägre luminansnivåer.

 

M5: Den lägsta klassen inom M-kategorin, lämplig för vägar där minimal belysning är nödvändig. Dessa kan inkludera vägar i bostadsområden eller andra lågtrafikerade områden där huvudsyftet med belysningen är att erbjuda grundläggande orientering och förbättra känslan av säkerhet utan att nödvändigtvis optimera för fordonstrafikens hastighet och flöde.

 

Valet av M-klass för en viss väg baseras på en detaljerad utvärdering av trafikförhållanden, vägens karaktär, och potentiella risker. Det är viktigt att anpassa belysningsdesignen efter de specifika behoven för varje vägsegment för att optimera säkerheten och effektiviteten för alla väganvändare.